Cannabisinterventie BrainLock door de ogen van Max Hermans
We spreken met Max Hermans, jongerenwerker in gemeente Maashorst. In zijn werk ondersteunt Max jongeren in het maken van zelfstandige en bewuste keuzes. Max zijn taakaccenten liggen voornamelijk in het ambulante werk waarin hij bijvoorbeeld op straat naar (groepen) jongeren gaat waardoor hij een band met hen opbouwt. Een groot deel van zijn werkweek is hij in de pauzes op scholen te vinden waarin hij zich onder andere bezighoudt met drugspreventie. Daarnaast is Max sinds kort lid van SKIP’s werkgroep communicatie waarin hij een grote bijdrage levert. Zo heeft Max SKIP’s cannabisinterventie BrainLock gespeeld met diverse jongeren in het jongerencentrum en op school, wij gaan in gesprek over zijn ervaring.
Max, wat vind je van de interventie BrainLock? “Voorafgaand was ik er een beetje sceptisch over, ik dacht zonder hem gespeeld te hebben: weer een spel dat zijn doel niet bereikt? Ik was op dat moment zoekende naar de meerwaarde. Mede daardoor dacht ik: ik ga hem met jongeren van 14/15 jaar spelen om hierachter te komen. Tot mijn verbazing waren de jongeren die hem speelden heel positief, waardoor ik er zelf ook een andere kijk op heb gekregen. Ik vind BrainLock een echte meerwaarde bieden voor de jongeren, zeker omdat ze na afloop een lijst ontvangen waar hun persoonlijke doelen opstaan, hier kunnen ze op voort borduren. “
Je hebt BrainLock meerderen keren gespeeld met jongeren, hoe reageerden zij op de interventie? En in welke setting heb je de game gespeeld? “De jongeren mochten BrainLock op school tijdens de Movementles spelen. Dit is een speciale klas waarin maximaal 10 jongeren zitten die om uiteenlopende redenen uit dreigen te vallen. Deze jongeren zijn allemaal in aanraking geweest met blowen, bijvoorbeeld door hun sociale omgeving. Ze reageerden na het spelen van de game gelijk positief! Wat ik een mooi resultaat vond is dat de jongeren daarna zowel met elkaar als met mij in gesprek gingen over het gebruik van cannabis. Een effect dat echt van waarde is, het gesprek aangaan én de bewustwording over cannabisgebruik is belangrijk. Zeker bij deze specifieke doelgroep.
Naast de Movementles heb ik de game ook los met jongeren gespeeld. Zowel op school, waar ik de afspraak heb dat ik jongeren hiervoor uit de les mag halen, als in het jongerencentrum. Voor mij is dit heel fijn, want ik kan BrainLock gebruiken om een uur lang écht het gesprek aan te gaan met een jongere. Het is niet alleen het spelen van de game, het geeft mij handvatten om een band op te bouwen. Dat maakt het een mooi middel.”
Hoe denk je vanuit jouw expertise over de uitrol van BrainLock binnen het jongerenwerk? Liggen hier nog kansen denk je, zo ja: welke? “Ja, zeker. Hier liggen zeker kansen. Voor mij en het jongerencentrum was de uitrol prima, wij werden bijvoorbeeld door onze gemeente gevraagd om nauw betrokken te zijn bij SKIP en aanwezig te zijn bij de Webinar waarin de game werd gepresenteerd en uitgelegd. SKIP staat bij hen hoog in vaandel en dat brengen zij over naar ons. Ik kan mij voorstellen dat wanneer een gemeente dat niet doet, het voor jongerenwerkers een hogere drempel is om de game uit te rollen.
Ik denk dat er winst valt te behalen in de persoonlijke benadering. Een preventiewerker zou bijvoorbeeld in zijn of haar regio naar de jongerencentrums kunnen gaan om daar de game samen te gaan spelen met de jongerenwerkers. Hierdoor kunnen de jongerenwerkers het persoonlijk ervaren waardoor zij zelf de voordelen inzien, dan weten ze hoe de game werkt en kunnen ze dit makkelijker overdragen aan de jongeren. Zelf ben ik lang bezig geweest voorafgaand van het spelen van de game om überhaupt te begrijpen hoe ik ‘m uit moest rollen. Je zou bijvoorbeeld ook per jongerencentrum een activiteit kunnen organiseren waar de game een onderdeel van is, om het toegankelijker te maken. ”
Hoe denk je dat BrainLock bij kan dragen aan de preventie van cannabisgebruik onder jongeren? “Wat ik zelf heb ervaren is dat de jongere die nog niet blowt, maar hier wel mee in aanraking komt door de sociale omgeving, eerder geneigd is om niet te gaan blowen na het spelen van de game. Deze jongere leert om nee te zeggen, ook middels het blaadje met doelen dat ze meekrijgen. Wel denk ik dat het heel belangrijk is dat jij als jongerenwerker hierop stuurt middels een gesprek tijdens, of na, het spelen van de game. Dit resultaat komt niet van enkel het spel spelen, sturing is een vereiste.”
Denk je dat BrainLock in de toekomst voor meerwaarde in jouw werk zorgt? “Voor mij is de meerwaarde van BrainLock dat het iets leuks is voor de jongere om te doen, het geeft de jongere een positief gevoel. Het is fijn als interventies voor plezier zorgen en toch hun doel bereiken: de jongere na laten denken over cannabisgebruik en/of hun gedrag beïnvloeden. Daarnaast is het een makkelijk middel om het gesprek aan te gaan met de jongere, het ligt er al. Je hoeft ‘m enkel in te zetten.”
Heb je vanuit jouw bril aanvullingen of tips omtrent de interventie die je mee wil geven aan professionals? “Voor jongerenwerkers: ga BrainLock spelen! Het is een toegankelijke manier om het gesprek aan te gaan. Lees je goed in en zorg ervoor dat je de vragen van de jongeren kunt beantwoorden. Kom je er niet uit? Raadpleeg dan een preventiewerker en ga de uitdaging samen aan. Voor beleids- en preventiewerkers: zet meer van dit soort dingen uit voor jongerenwerkers! Het helpt ons in ons werk, we hoeven het enkel uit te rollen en kunnen het gebruiken om zowel een band op te bouwen met de jongeren als hun positief te beïnvloeden.”
Momenteel voert Novadic-Kentron een onderzoek over BrainLock uit. Ben jij een jongerenwerker en wil jij hieraan bijdragen? Neem dan contact op met preventiewerkers Teun en Finn via teun.van.der.velden@novdic-kentron.nl. Zij vertellen je er graag meer over.
Lees hier meer informatie over cannabisinterventie BrainLock.