Wat houdt de game in? In de game gaan jongeren aan de slag met verschillende puzzels. De puzzels zijn gelinkt aan hun persoonlijke doelen en geven informatie over de negatieve invloed dat blowen kan hebben hierop. De jongeren worden uitgedaagd om na te denken welke doelen ze hebben en hoe ze deze gaan behalen. Tegelijkertijd krijgen ze tips om sterker te worden in het nee zeggen wanneer iemand uit hun omgeving hen vraagt om mee te blowen. Gedragsbepalers De boodschap van de game is dat de keuzes die jongeren maken invloed hebben op hun eigen doelen. Uit onderzoek blijkt dat jongeren vaak een positief beeld hebben van cannabis en dat dit ook de drugs is die het vaakst wordt gebruikt. Tegelijkertijd heeft de keuze om te gaan blowen negatieve invloed op hun eigen doelen. In BrainLock staat daarom de preventie van cannabisgebruik centraal. Het ontwerp van BrainLock is gebaseerd op gedragswetenschappelijke inzichten en gedragsbepalers, waardoor effectieve gedragsverandering onder jongeren wordt gestimuleerd. In de ontwikkeling hebben jongeren meegedacht en we draaiden diverse pilots om de game met hen te testen. Op deze manier hopen we dat de interventie zo goed mogelijk aan te sluiten bij de doelgroep. |