Cannabisinterventie BrainLock door de ogen van Stan van Kampen en Mathijs de Croon

Maandag 13 mei 2024

Wellicht heb je het voorbij zien komen: onlangs lanceerden wij 'BrainLock', een online cannabisinterventie voor jongeren in de vorm van een game. Het doel? Jongeren van 15 t/m 17 jaar bewust maken van de gevolgen van cannabisgebruik én hen helpen weloverwogen keuzes te maken. Jongerenwerker Stan van Kampen en preventiemedewerker Mathijs de Croon delen hun kijk op de interventie, ieder vanuit zijn eigen vakgebied.

Is cannabisgebruik onder jongeren echt zo normaal? Uit de SKIP-monitor blijkt dat 43% van alle respondenten (met een leeftijd van 16 t/m 27 jaar) in het laatste jaar cannabis heeft gebruikt. Dit is een groot aantal jongeren, groter dan de meeste mensen verwachten. Stan wijst op het toenemende aanbod van cannabis via sociale media, wat hier een grote rol in speelt: ‘‘Jongeren hebben via snapchat snel en gemakkelijk toegang tot dealers. De drempel om te gebruiken wordt lager, vooral wanneer er persoonlijke connecties zijn die bijvoorbeeld zelfs kortingen bieden.’’ Ook Mathijs merkt de normalisering op, zowel in zijn vakgebied als in privésferen: "Onderwijs is een vindplek van Jongeren. Ik merk dat cannabisgebruik regelmatig als onderwerp aan de orde komt binnen onderwijsinstellingen. Maar ook via mijn eigen kinderen, zij zijn tieners en vertellen over de normalisering in hun omgeving.’’ Die normalisering? Daar steken wij vanuit SKIP graag een stokje voor!"

Brainlock: een spel dat inzicht biedt.

Daarom heeft SKIP in samenwerking met o.a. TeamAlert, IjsFontein, het jongerenwerk, Novadic-Kentron, GGD en gemeenten de online game 'BrainLock' voor deze doelgroep ontwikkeld. Een krachtig instrument om deze groep jongeren bewust te maken van de gevolgen van cannabisgebruik. In deze game worden de spelers geconfronteerd met keuzes en de positieve consequenties van het niet-gebruik. Mathijs en Stan hebben de game ieder vanuit hun eigen vakgebied ingezet.

‘’Het spel biedt jongeren de mogelijkheid om individueel na te denken over hun keuzes ten aanzien van cannabisgebruik, weg van groepsdruk. BrainLock biedt zo een positieve beïnvloeding in gedrag. De game is daardoor perfect om met jongeren te spelen die nog in de beginfase van niet-gebruik verkeren. Dit is het moment dat de interesse rondom cannabis gewekt wordt. Een moment dat wij als jongerenwerkers signaleren, en daardoor een goede timing om de game in te zetten,’’ aldus Stan. Mathijs moedigt aan om de game minimaal twee keer te spelen. “Door de game een tweede keer te spelen krijg je nieuwe perspectieven als professional. Hij is écht gemaakt voor jongeren, zij vliegen er zo doorheen. Daarom is het juist belangrijk dat jij als professional weet hoe de game in zijn werking gaat en hem speelt.”

Zet BrainLock zelf in!

Mathijs ziet kansen voor de interventie door het verstevigen van contacten tussen preventiewerkers en jongerenwerkers. “Naast dat deze twee domeinen waardevolle kennis en tips met elkaar kunnen delen, bereikt de interventie door een samenwerking als deze een nog grotere doelgroep.” Stan benadrukt het belang van het spelen van Brainlock als professional: "Heb je hem (nog) niet ingezet? Speel hem een keer, het is misschien een eyeopener dat er wel degelijk keuzes zijn, gericht op de leef- en denkwereld van de jeugd."

Benieuwd naar BrainLock? Hier vind je meer informatie over de game en de inzet.

Terug naar nieuwsoverzicht

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Dank je voor je aanmelding!
We konden u niet inschrijven. Probeer het nog eens.