Social media

Jongeren zijn jong en ze willen wat. Helaas kan drugs hier ook onder vallen. Toch is er nog een grote groep niet-gebruikers en twijfelaars die nog nooit drugs gebruikt hebben. Hoe zorgen we dat zij blijven besluiten niet te gebruiken? Daar draait SKIP om. Social media speelt hier een grote rol in. 

Communicatiecampagne 'IK SKIP'
In de zomer van 2023 zijn we gestart met een communicatiecampagne 'IK SKIP' op sociale media in samenwerking met communicatiebureau Jong & Je Wil Wat, die specifiek ervaring hebben met jongerencommunicatie. 

Doelgroep

Jongeren tussen de 16 en 20 jaar die twijfelen om drugs te gebruiken of geen drugs gebruiken.

Doelstelling

  • Awareness creëren over SKIP en het denormaliseren van drugs;
  • Jongeren kennis laten maken met het merk SKIP;
  • Content zet aan tot nadenken over het niet-gebruiken van drugs.

Uitgangangspunten van de campagne

  • Inzoomen op de niet-gebruikers en twijfelaars. Geen middelen in beeld.
  • Richten op zowel soft- als harddrugs.
  • Positieve insteek: gewenste gedrag laten zien en alternatieven geven. Maar geen overdreven. 
  • feelgood sfeer (vanuit jongeren). 
  • Inspelen op sociale groepsdruk. Hoe zeg je makkelijk(er) ‘nee’? In welke situaties komt dit voor?
  • Op een laagdrempelige manier informeren over de risico’s van drugs. Volgens de meeste jongeren zijn de risico’s van het gebruik van drugs niet zo bekend als de ‘positieve’ effecten. Inspelen op persoonlijke gevolgen, sociale omgeving en de situatie.

Resultaat

In de eerste zes weken van de campagne (sept - okt '23) zijn in totaal er meer dan 250.000 jongeren bereikt én 𝐦𝐞𝐞𝐫 𝐝𝐚𝐧 één 𝐦𝐢𝐥𝐣𝐨𝐞𝐧 weergaven geweest! Een mooi resultaat. Het doel van de campagne was om jongeren op een positieve en aansprekende manier te laten zien dat het normaal is om geen drugs te gebruiken.

Op 25 maart '24 zijn we met het tweede deel van de campagne gestart, wederom voor zes weken. Deze campagne was ook weer een groot succes met een bereik van bijna 350.000 jongeren en bijn een miljoen weergaven! 

In september '24 heeft het derde deel van de campagne gedraaid, met wederom nieuw videomateriaal. Ook deze campagne was weer een succes met meer dan één miljoen weergaven en bijna 10.000 clicks naar de website.

Onderstaand het resulaat! Deze acht video's worden geadverteerd ingezet op Instagram, Youtube en Facebook.

Derde jongerencampagne

Tweede jongerencampagne

Eerste jongerencampagne

Een succesvolle campagne werkt alleen als we de doelgroep écht weten te bereiken. Daarom zijn jongeren al vanaf het begin betrokken bij de totstandkoming van de concepten/ ideeën en worden de uitwerkingen ook steeds bij hen getoetst. 

Evenementencampagne 'Skip die TRIP'

SKIP heeft in samenwerking met het Stay Awake een communicatiecampagne ontwikkeld voor festivalpubliek onder de naam 'Skip die TRIP'. De campagne heeft als doel festivalgangers na te laten denken over hun keuze ten aanzien van drugs, en hen te stimuleren drugs-vrij te feesten. 

De materialen bestaan uit zowel online als offline beeldmateriaal en uit filmpjes die festivalorganisatoren kunnen delen via hun social media kanalen. De campagne is afgelopen zomer live gegaan en is succesvol ontvangen. Zie onderstaand de posters van de campagne: 

LinkedIn
Naast bovenstaande campagnes om onze doelgroep 'jongeren' te bereiken zetten we het online platform LinkedIn in om onze doelgroep 'professionals' te bereiken. Ben je benieuwd wat we zoal delen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Dank je voor je aanmelding!
We konden u niet inschrijven. Probeer het nog eens.